Využíváme nové způsoby a metody ve vzdělávání zaměřeném na budoucnost, což se roky skloňuje v mezinárodních deklaracích i strategiích MŠMT. V praxi se s nimi ovšem dosud moc nesetkáte. Na základě poznatků o pedagogice a psychologii jsme sestavili model, který nám pro vzdělávání ve 21. století dává největší smysl.
Je Scioškola pro vás?
I ve školství platí, že každému vyhovuje něco jiného. Každý rodič má jiná očekávání, touhy, ambice. Výběr správné školy může předejít řadě nedorozumění.
Schopnost porozumět, zorientovat se, převzít zodpovědnost, rozhodnout se a jednat i v nejisté situaci jsou už dnes ceněné více než neustále zastarávající znalosti. A v budoucnu to bude platit dvojnásob.
Dáváme školákům možnost ovlivňovat co, kdy a jak se budou učit. Vedeme ke zodpovědnosti za vlastní učení. Společně se vším, co tato zodpovědnost znamená. Podporujeme vnitřní motivaci, aby bylo jasné, k čemu jsou které znalosti a dovednosti dobré – a aby učení nepřestalo přinášet radost.
Fungování kolektivu a školní komunity bereme jako nezbytnou podmínku zdravé školy. Ve ScioŠkole vedeme k respektu k sobě i druhým, rozvíjíme schopnost týmové práce. Pečujeme o udržování dobrých vztahů a pohodové atmosféry.
Každý máme jiné dovednosti, při učení nám vyhovuje něco trochu jiného. Ve ScioŠkolách dáváme možnost pracovat způsobem, který dětem a studentům nejvíc vyhovuje. Nesnažíme se je všechny nacpat do stejných škatulek, místo toho nasloucháme a podporujeme jejich silné stránky.
Vzdělání a výchova je společná práce všech, nikdo nemá patent na rozum. Udržujeme proto pravidelný kontakt, konzultujeme, a pokud se vyskytnou problémy, otevřeně a společně s dětmi i rodiči hledáme řešení problémů.
Škola má být pro život, ne naopak. Podporujeme vzdělávací aktivity mimo školní budovy, zveme do školy inspirativní hosty a řešíme reálné situace, na kterých se učíme nové věci. Klademe důraz na to, aby vzdělávání dávalo smysl v každodenním životě. A aby děti uměly své znalosti v životě uplatnit.
OPTIMISMUS
Věříme, že vše se dá změnit k lepšímu. A hlavně věříme, že je možné změnit k lepšímu sám sebe, vyrůst, naučit se cokoliv bude třeba. A totéž předáváme dětem.
ODVAHA
Podporujeme odvážná rozhodnutí dětí. Neshazujeme je, nezpochybňujeme jejich schopnosti a nebráníme jim je plně využívat a případně i testovat.
OTEVŘENOST
Otevřenost chápeme ve dvou rovinách:
1) jako pravdivost a transparentnost
2) jako otevřenost k podnětům, které k nám přicházejí zvnějšku.
SVOBODA
Svoboda je neoddělitelně spojená s odpovědností. Proto se snažíme dávat dětem svobodu podle toho, jak velkou odpovědnost jsou schopné a ochotné unést.
MORÁLKA
Morálka pro nás znamená schopnost nezávisle uvažovat o dobrém a zlém, respektovat práva druhého člověka, prosazovat dobro a postavit se zlu.
AKTIVITA
Vítáme a podporujeme každou aktivitu dětí (kromě těch, které nerespektují druhé nebo škodí). Škola je místem, kde lze leccos vyzkoušet.