Využíváme nové způsoby a metody ve vzdělávání zaměřeném na budoucnost, což se roky skloňuje v mezinárodních deklaracích i strategiích MŠMT. V praxi se s nimi ovšem dosud moc nesetkáte. Na základě poznatků o pedagogice a psychologii jsme sestavili model, který nám pro vzdělávání ve 21. století dává největší smysl.
Je Scioškola pro vás?
I ve školství platí, že každému vyhovuje něco jiného. Každý rodič má jiná očekávání, touhy, ambice. Výběr správné školy může předejít řadě nedorozumění.
Ověřte si, zda si budete rozumět se Scioškolou
Schopnost porozumět, zorientovat se, převzít zodpovědnost, rozhodnout se a jednat i v nejisté situaci jsou už dnes ceněné více než neustále zastarávající znalosti. A v budoucnu to bude platit dvojnásob.
Dáváme školákům možnost ovlivňovat co, kdy a jak se budou učit. Vedeme ke zodpovědnosti za vlastní učení. Společně se vším, co tato zodpovědnost znamená. Podporujeme vnitřní motivaci, aby bylo jasné, k čemu jsou které znalosti a dovednosti dobré – a aby učení nepřestalo přinášet radost.
Fungování kolektivu a školní komunity bereme jako nezbytnou podmínku zdravé školy. Ve ScioŠkole vedeme k respektu k sobě i druhým, rozvíjíme schopnost týmové práce. Pečujeme o udržování dobrých vztahů a pohodové atmosféry.
Každý máme jiné dovednosti, při učení nám vyhovuje něco trochu jiného. Ve ScioŠkolách dáváme možnost pracovat způsobem, který dětem a studentům nejvíc vyhovuje. Nesnažíme se je všechny nacpat do stejných škatulek, místo toho nasloucháme a podporujeme jejich silné stránky.
Vzdělání a výchova je společná práce všech, nikdo nemá patent na rozum. Udržujeme proto pravidelný kontakt, konzultujeme, a pokud se vyskytnou problémy, otevřeně a společně s dětmi i rodiči hledáme řešení problémů.
Škola má být pro život, ne naopak. Podporujeme vzdělávací aktivity mimo školní budovy, zveme do školy inspirativní hosty a řešíme reálné situace, na kterých se učíme nové věci. Klademe důraz na to, aby vzdělávání dávalo smysl v každodenním životě. A aby děti uměly své znalosti v životě uplatnit.
Vedeme děti k otevřenosti a hodnotám, na nichž stojí svobodná demokratická společnost.
OPTIMISMUS
Věříme, že vše se dá změnit k lepšímu. A hlavně věříme, že je možné změnit k lepšímu sám sebe, vyrůst, naučit se cokoliv bude třeba. A totéž předáváme dětem.
ODVAHA
Podporujeme odvážná rozhodnutí dětí. Neshazujeme je, nezpochybňujeme jejich schopnosti a nebráníme jim je plně využívat a případně i testovat.
OTEVŘENOST
Otevřenost chápeme ve dvou rovinách:
1) jako pravdivost a transparentnost
2) jako otevřenost k podnětům, které k nám přicházejí zvnějšku.
SVOBODA
Svoboda je neoddělitelně spojená s odpovědností. Proto se snažíme dávat dětem svobodu podle toho, jak velkou odpovědnost jsou schopné a ochotné unést.
MORÁLKA
Morálka pro nás znamená schopnost nezávisle uvažovat o dobrém a zlém, respektovat práva druhého člověka, prosazovat dobro a postavit se zlu.
AKTIVITA
Vítáme a podporujeme každou aktivitu dětí (kromě těch, které nerespektují druhé nebo škodí). Škola je místem, kde lze leccos vyzkoušet.