Každá ScioŠkola je trochu jiná, byť ve všech vycházíme ze stejných principů a uplatňujeme podobné metody. Základem našeho přístupu je kombinace pestré škály formátů, v nichž se děti učí. Podstatný je pro nás také důraz na zážitkové vzdělávání a zapojení děti do reálného chodu školy.
I ve školství platí, že každému vyhovuje něco jiného. Každý rodič má jiná očekávání, touhy, ambice. Výběr správné školy může předejít řadě nedorozumění.
Nekouskujeme poznávání podle předmětů, ale podle toho, jak se věci ve světě dějí. Velká část práce se odehrává v projektech vycházejících z každodenního života, kde veškeré poznatky a impulsy přicházejí v souvislostech.
Ve ScioŠkole se děti nepotkávají jen se spolužáky ze své třídy, která je sama o sobě multiročníková. Vedle toho máme vyhrazený čas i pro práci ve skupinách, kde pracují děti napříč všemi ročníky. Rozvíjíme tím schopnosti dětí pracovat v týmu a kolektivu a také vnímat potřeby druhých.
Během týdne mají děti vždy vymezený prostor, jehož náplň si určují samy. Učí se tak pracovat s vnitřní motivací, plánovat a rozvrhnout si čas či dosahovat svých cílů. Konkrétní oblast a témata necháváme přímo na dětech.
Chybami se člověk učí, říká slavné pořekadlo. Vracíme chybování původní smysl, který překryly pětky a poznámky v žákovské knížce. Vědomě s chybami pracujeme, necháváme děti je udělat, přijít na ně a odnést si z nich cenné zkušenosti. Klíčové pro nás je, aby se děti nebály chybu udělat a nelimitovaly se ve své kreativitě a smýšlení.
Pravidelně hodnotíme individuální posun dítěte na Tripartitách, což je setkání průvodce, rodiče a dítěte. Neznámkujeme a hlavně neporovnáváme děti mezi sebou. Respektujeme, že každý má talent na něco jiného. Nechceme, aby rozdělování na „dobré matikáře“, „šprty“ nebo „špatné češtináře“ zanechalo na dětské duši trvalé následky.
Ve ScioŠkole jsme všichni na jedné lodi a pravidla fungování tvoříme společně. Děti na nich mají zásadní podíl a lépe je tak berou za svá. Také mohou prožít důsledky, které s sebou některá rozhodnutí nesou.
Záleží nám na tom, aby s dětmi pracovali lidé, kteří jim mají co předat. Splňujeme požadavky na podíl pracovníků s pedagogickým vzděláním. Při výběru průvodců je ale naším hlavním kritériem životní zkušenost a schopnost děti nadchnout.
I když se od většiny škol v mnohém lišíme, fungujeme plně v souladu s platnou legislativou. Česká školní inspekce náš přístup opakovaně označila za inspirativní i pro ostatní školy.
I svoboda v učení má někde hranice. Myslíme na to, že číst, pravopisně správně psát a počítat se děti zkrátka naučit musí. Ve vzdělávacím plánu máme pro tyto případy kontrolní body. Pokud nefunguje vnitřní motivace a děti zaostávají, intenzivně pracujeme na nápravě.
Přijímací zkoušky na navazující školy přinášejí stres a
potřebu zvýšené přípravy. Proto na ScioŠkolách vytváříme co nejkomfortnější podmínky, aby je děti úspěšně zvládly. Opíráme se o roky zkušeností společnosti Scio s přípravnými kurzy na přijímačky na SŠ i VŠ. Naše děti se navíc umějí učit a připravovat samy lépe než jejich vrstevníci.